Linuks и Windows искуство…

Доста вас ми је писало да изнесем нека своја искуства у раду са оперативним системом LINUKS. Да се разумемо, радим са рачунарима скоро две деценије. Мој рад везује се за аудио и видео обраду као и обраду фотографије. Наравно ту је и чувено писање текстова. За LINUKS сам се заинтересовао случајно пре пет до шест година. Но, нисам га нешто баш екстра користио али у задње две године покушавам да ми буде главни ОС  у раду али још увек нисам спреман за тако нешто. Но, собзором са чим се бавим и чему ми служе рачунари, ја ћу направити осврт на основу тога шта има а шта нема LINUKS наспрам WINDOWS-a.

Моји рачунари...
Моји рачунари…

ИНСТАЛАЦИЈА

Одмах да вам кажем да је LINUKS по томе разбио WINDOWS. За неких 15 минута LINUKS не само да инсталира свој систем већ набавља све потребне драјвере за ваш хардвер на рачунару. Када се заврши инсталација ваш компјутер је спреман за употребу. Ретки су случајеви да нема драјвера за нешто. Али и то се да средити преко LINUKS заједнице на форумима. Баналан пример је ако Windows нуди опцију да се преко интернета надограђује а заправо не може јер нема драјвера који би оспособили да ли преко кабла или бежичне везе. То је парадокс свега. LINUKS били ви повезани каблом или бежично, одмах оспособљава уређај за повезивање интернета. Да ли вам је сада јасније?

Упутство за инсталацију LINUKS-а имате свуда на интернету. Изаберете српски језик и на крају инсталације имате подешену опцију да мењате писмо у латиницу и ћирилицу.Не морате накнадно да је исталирате као код Windowsa…

Интернет, забава и сл…

LINUKS је идеалан за ту врсту посла. Брз, поуздан и нема вируса! Уз инсталацију добијате све што треба да би гледали филмове, нема буџења, нема мучења. Не треба вам антивирус који зна некад добро да успори машину. Једноставно уживате за разлику од конкуренције која како се укључи на интернет прави проблеме и заврзламе. Нема шта више да вам причам, то је то… Што се тиче игрица није ни прићи Windowsu. Али и то креће у неком позитивном смеру. Ја сам се навукао на стратешку игрицу 0 A.D.  која ради на оба ОС-а. На Windowsu ми је сецкала и често блокирала док на Linuks Ubuntu 15.04 ради перфектно!

Аудио, видео и фотографија…

Е сад време је за сурову истину. Ја користим за графику Corel Draw али на жалост тај програм не подржава мој вољени LINUKS. Постоје алтернативе али верујте ми да нису ни до пертли Corel-u.

Inkscape је као алтернатива за Corel Draw.
Inkscape је као алтернатива за Corel Draw.

На моју велику жалост овај програм не може да задовољи моје потребе. Собзиром да користим Corel Draw толике године, ова алтернатива за мене је конфузна, нелогична и просто не могу да је користим. Немам ту рутину а ни нерве за учење. Да су бар приближни у командама и начину па да човек посвети време, али не, просто то није за мене и због тога принуђен сам да користим Windows на другом рачунару.

Corel Draw, просто незаменљив...
Corel Draw, просто незаменљив…

За обраду фотографије Linuks има доста решења али ипак то није то ако ћемо искрено. За мене који користи Фото шоп и остале програме, Linuks просто нема решења. Фотографију радим у RAW ( дигитални негатив ) формату. Пробао сам разне алтернативе али и даље сматрам да су без разлога конфузне приликом употребе. Вероватно је вишегодишња навика победила. Ако ћемо искрено један класични бесплатни прегледник фотографија као што је Irfan View који ради на Windowsu бољи од већине понуђених на Linuksu. Опет на моју велику жалост. Илија нисам довољно истраживао…

Обрада видео програма ништа није боља. Ако ћете да радите нешто у кућној варијанти онда Linuks има за то сјајне програме, али за нешто озбиљније ја нисам ништа нашао. Један Pinnacle који је средњег нивоа просто шије понуђене програме у Linuksu. Kdenlive који се нуди као најполупарнији мени није задовољио потребе, али ће онима који би да раде просте видео обраде бити од изузетне користи.

Pinnacle је средњег ниова алат за обраду видеа и до сада ни један му није парирао у пракси из палете Linuksa. Бар ја нисам нашао алтернативу.
Pinnacle је средњег ниова алат за обраду видеа и до сада ни један му није парирао у пракси из палете Linuksa. Бар ја нисам нашао алтернативу.

Лично радим видео обраду у Vegas Pro и плус још доста програма који ми требају за видео обраду и монтажу.

Аудио обрада…

Што се тиче аудио обраде само ћу направити два поређења.

Linuks – Audacity и Windows – Sound Forge…

Audacity
Audacity
Sound Forge
Sound Forge

Веома слични програми. Веома добри програми. Audacity је бесплатан и може да се користи за оба ОС-а. Док овај други није бесплатан и може само да ради у Windowsu. Ипак, Sound Forge има предност у неким стварима али не бих о томе сада да продубљујем причу. Пуно програма користим за аудио обраду и продукцију. На жалост у Linuksu нисам нашао алтернативу. Опет наглашавам да су све те алтернативе просто конфузне и сукобе се са мојим радним навикама које сам стекао око две деценије рада у Windowsu.  По мени Linuks је у овим сегментима изгубио од Windowsa.

Велику наду ми је пробудио Linuks Ubuntu Studio али просто сам се разочарао прво у себе па у понуђене програме. Једноставно нисмо се нашли у заједничким тачкама и навикама.

Ја користим лично два рачунара. Један је старији лаптоп ASUS и на њему је инсталиран Linuks Ubuntu 15.04. Ја га зовем рачунаром за односе са јавношћу 🙂 На њему радим са блоговима, гледам филмове, зевзечим по интернету, скидам Торент фајлове, слушам музику итд. Уживам просто у овом ОС-у! Нисам престао да истражујем могућности. Покушавам да се навикнем на неке програме који би можда били алтернатива овима које користим у Windowsu. Био бих пресрећан када би потпуно прешао на мој вољени Linuks. На другом рачунару и новом користим Windows 10. Он није прикључен на интернет. Просто је посвећен само раду са мојим послом.

И на крају увек речи за крај…

За оне који би пробали Linuks саветујем да прво пробате Linuks Mint 17 јер је по изгледу најсличнији Windowsu. Поседује заиста доста занимљивих програма и поуздан је. По мени најбезболнији прелазак са Windowsa. Распитајте се, идите на форуме, ту су људи увек спремни да вам помогну. Linuks заједница је заиста импресивна и увек радо изађе у сусрет почетницима.

По мени LINUKS је изузетан оперативни систем. Он је једна врста начина живота. Он је слобода и пркос, и инат индустријализацији и наметању правила. Он просто није за оне који су навучени на потрошачку корпу преко моћних маркетинг организација. LINUKS те учи да мућнеш својом главом и да ти креираш своје радно окружење по својој вољи и слободи.

Навео сам  оно што мени лично смета. Уколико би понудио заиста добре алтернативе за алате које користим у Windowsu то би био мој ОС и ни један други икада више… Но и ја сам морам више да се потрудим. Потребно је време али времена је све мање и мање. Зато бих волео да мој вољени Linuks поради на алатима за видео, аудио и фотографију, бар да буде приближан начин употребе…

Ви који користите комп за друштвене мреже, филмове, музику не размишљајте, Linuks је као створен за вас…

